fredag 19 april 2013

Respektera skogen, undvik stigarna vid tjällossning!

Innan min tid som ansvarig för Elljusspår och motionsspår så tänkte jag inte nämnvärt på tjällossningen och den tid i skogen som är blöt och mjuk innan våren på riktigt tagit fart och torkat ur skogen så där härligt så allt blir packat och hårt (innan sommarens regn kommer och blöter upp). Denna tid har varit en tid jag gärna, eller jag menar måste ut i skogen och på stigarna för att få upp tekniken och stigvanan igen. När snön lämnat skogen är lite som när korna släpps ut på grönbete för MTB-cyklister.

Men nu när jag sitter på "andra sidan spåren" också och kan se på det hela med andra ögon så uppmanar jag Er MTB-cyklister att skippa stigarna så här i början när tjälen släpper och marken inte hunnit satt sig ordentligt (torkat ur). Vi får så mycket bättre rykte av alla då och ingen förväxlar oss MTB:are med motocross-åkare och liknande. Dessutom sparar ni på era favorit stigar så att de håller längre innan underhåll är tvunget.

Jag följde mitt eget exempel idag och tog den nyvaxade crossen för ett grusvägsrejs istället. Tänk att denna period är ett ypperligt tillfälle att få lite fartträning eller i mitt fall tröskelträning. Och ni behöver ju inte ge Er ut på landsvägarna för det, grusvägarna som ofta finns i och omkring de fina stigområdena duger utmärkt för lite högkvalitativ fartträning på MTBn. Ta med kompisarna och kör en kort varvbana med spurt varannat varv och vänta in alla efter varje spurt. Funkar lika bra på grusvägarna som asfalten, dessutom så får ni träna på ett föränderligt underlag i hög hastighet. Vilket är mycket nyttigt både inför långloppscupen och XC-loppen, för att inte tala om sprintloppen.

Till mitt eget pass idag så gjorde jag premiär med Bryton Rider 40 GPS:en. Förstå gången ever jag använder GPS och första gången sedan 2010 som jag kör med pulsband för att styra träningen. Jag kan konstatera att jag för dagen har piggare hjärta-lungor än vad jag har ben. Så lite mer tröskelträning på detta och jag kommer flyga fram i skogen när det är dags.

Första intervallen blev 20minuter, 11km och med medelhastighet på 32,4 och max på 44,5km/h. Pulsen låg på medel 166bpm och max 174bpm. Andra intervallen blev 9minuter, 4,4km och med medelhastighet på 30,2 och max på 42 2km/h. Pulsen låg på medel 169bpm och max 175bpm.
Skapligt köttat alltså!
Rätt kul och motiverande för träningen att mäta sin framfart.

Bilder från passet:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar