lördag 6 april 2013

EnergySport-ambassadör-helgen rapport med Bilder!

Hoppla hejsan vilken helg jag har haft, och än är den inte slut. Just nu sitter jag på tåget hem till Kalmar för att där ta bilen sista lilla biten på 4mil. Tyvärr jag jag inte med mig någon flott BMC 29a hem till Sverige då den hade blivit restad och hann således inte komma till EnergySports huvudkontor. Men hade jag haft med mig min cykel så kan jag nu konstatera att det hade varit hur enkelt som helst att ta med den på tågen under min resa. Tåget som går mellan Kalmar och Köpenhamn har nämligen cykelplatser och det är bara att rulla på cykeln och se glad ut, det gör även konduktören (vilket inte kan sägas vid andra tågresor inom Sverige).

Vidare till helgen. Vi har verkligen fått ett kungligt bemötande av säljare och personal vid EnergySport och ägaren Brian är bara en hel-go kille. Jag har känt mig precis som hemma men också rejält bortskämd med service utöver det vanliga. Men så har EnergySport en helt nytt tänk om sitt företag och de produkter de är grossister för. Vi är en stark men glad grupp på 21 ambassadörer som alla andas energi och framåtanda. Det ska bli kul att se var detta projekt tar oss alla. Redan nu har tankarna växt och stora nätverk har skapats. Jag ser redan fram mot nästa träff!

Idag var huvuddragen och vi fick en krasch-course i de märken som vi kommer att bära och vara ambassadörer för under 2013. Då EnergySport säljer till butiker i både Danmark, Norge och Sverige så skiljer utbudet lite mellan länderna. De märken jag kommer att använda är: Assos, BMC, Bryton, High5, Kask, Morgan Blue och Tifosi. Det finns även en möjlighet för mig att uppdatera min cykel med ett Rotor-vevparti och 3T komponenter. Vill ni läsare veta mer om och testa produkterna så är ni välkomna att höra av er till mig. Och vill ni att jag besöker er träningsgrupp eller klubb runt Kalmar län för High5 smakprov och övrigt klämmande på de produkter jag presenterar här på bloggen, ja då är det bara att höra av er till mig. Jag kommer att beskriva produkterna mer ingående här framöver i andra inlägg.

Vi satt alla i EnergySports showroom och sov som sagt över deras kontor. Brian, ägaren, bor i en tredje husdel på gården och i den fjärde, ladan, så finns ett mindre lager/verkstad. Deras riktiga lager ligger på annan ort då de växte ur ladan ganska snabbt. Vidare efter en frukost, alltså dansk lunch... Så var det dags att prova kläder och justera storlekar lite. Efter det så begav det sig in i den stora ladan för inställning av cyklar. Min 29a hade som sagt inte anlänt men jag gick inte lottlös för det utan fick gå "back to the roots" så att säga, då det stod en sprillans ny BMC Fourstroke FS02 26a där och väntade på mig. En ram med kolfiber i främre triangeln och aluminium i bakre samt full XT-utrutning, Fox gaffel/dämpare och härliga Easton-komponenter gjorde "min" cykel till en mycket kompetent stigcykel.

Jag blev så till mig av alla läckra cyklar och det faktum att vi skulle få ut och lufta oss i finvädret att jag helt glömde bort att ta kort där inne i ladan. Men tack och lov kom jag ihåg att ta med mobilen för att föreviga den 2,5h långa turen vi gjorde idag. Först hade vi en ca 20 minuter lång transportsträcka på asfalt att tillryggalägga. Sedan kastades vi direkt in i Danmarks branta och kuperade delar. Ett parti som kallades camelparken eller något åt det hållet stod framför oss. Vilket egentligen var ett böljande landskap av små men ack så branta kullar på vilka en singletrack/stig löpte på toppen. Där hade jag buskul och att det var lerigt gjorde det än roligare. Sladdandes lättandes över krön och med andan i halsen var jag i extas. Vi slet allihopa på vårt max medan landsvägsgruppen var ute på en lugn tur. Men det rörde oss inte i ryggen för det är såhär MTB ska vara, full fart!

Vi tog oss sedan vidare till en av de få skidbackarna i Danmark. Den var inte hög men dock riktigt brant. På vägen utför den så ser jag ett hopp och bestämmer mig för att pröva BMCns vingar. Dock så var det lite för lite luft i dämparen och rebound var på max, vilket gjorde att jag sköts åt vänster istället för höger. Ganska oväntat. En oplanerad "pancake" helt enkelt. Men med någon skum reflex så löste jag det genom att klicka ur vänsterpedalen i luften och ta landningen med foten (då cykel fortfarande var i pancake-läge) för att sedan få en fin sladd och sedan räta upp cykeln och fortsätta cyklingen, allt i farten såklart. Mäktig reflex som jag blev överraskad över att jag hade.

Vi kom inte ut riktigt i tid på vår tur utan var försenade en timme så det blev lite jäktigt på slutet när vi ville hem till grillmiddagen. Jag slog följe med de starkare och körde lagtempo i sid- och motvind mellan fälten. Det var riktigt gött att gasa ur sig det sista med en rejäl hårdkörare. Är även imponerad över mig själv att jag kunde hålla så högt tempo under hela turen och på vägen hem. Mina få men hyfsat strukturerade träningar verkar ha gett resultat. Jag testade även High5; Zero tabletter under turen. Vilket är brustabletter utan konserveringsmedel, tillsatsämnen eller socker. Jag höll mig bra fräsch på en sådan i 400ml vatten långt in i passet men sista timmen var jag tvungen att trycka en liquid (koncentrerad sportdryck i liten "gelförpackning"). Zero ska jag använda mig mer av på långpassen tror jag, det är alltid bra att bränna lite mer fett.

Vi avslutade träffen med en trevlig grillmiddag som Brian hade fixat till på grillen ute på gården vid högkvarteret. En härlig avslutning med högt i tak när alla berättade små historier om dagens tur och funderade lite över morgondagens Paris-Roubaix. Ett suveränt avslut på en suverän helg alltså.

Tog även ett gäng bilder ute på turen och ni har dem alla nedan tillsammans med bilder på min goodie-bag (som jag presenterar mer ingående senare), de coola kaffekopparna från Assos.

























1 kommentar: