tisdag 19 februari 2013

Det kom ett paket, 1600lumen cykellampa testad

Det där med att cykla i skogen när det är mörkt..


... Är en surrealistisk känsla. Det är bäcksvart i skogen och sådär kusligt tyst men framför mig dit lampan pekar är det ljusare än på dagen. En fet lampa på 1600 lumen lyser upp det mesta en bra bit framåt och att dundra fram på en snöig liten stig med träden tätt inpå ger en mäktig fartkänsla. Det är dock lite läskigt just nu då man inte vet vad som finns under snön och det är ganska halkigt ute då det töat, frusit till is och sedan kommit pudersnö. Speciellt om man kör odubbat som jag. Men det absolut läskigaste med att köra ute i skogen på kvällen är tystheten. Stannar man så märker man snabbt att alla de där ljuden som finns under dagen är borta och allt annat hörs så mycket mer. En gren som knäcks blir så tokigt mycket skrämmande när det är bäcksvart runt om.

Den lampan jag fick i födelsedagspresent ser ut som såhär i sin förpackning:


Xeccon Spiker 1210 heter lampan som jag fick i present. En lampa som lyser utav bara den och det går att dimma lampans sken för att få exakt det sken man vill ha. Men jag tyckte det var enklast att justera mellan de tre för-inställda stegen. Där man når 1600lumen eller 7125 lux vid en meter på högsta läget. Och där räcker batteriet i 3,5-4h beroende på utomhustemperatur. Med andra ord klarar jag lätt ett distanspass utan att behöva kompromissa på ljuset. Om jag skulle vilja ultracykla så kan jag ju alltid ställa den på lägst ljus som är fullt tillräckligt för att stigcykla mitt i natten och då kan jag hålla på i sisådär 8-9timmar.

Nedan är ett försök till att visa de tre för-inställda stegen som lampan har. Egentligen skulle jag nog låtit kameran stått på 1/15sek istället för 1/30sek för lite bättre rättvisa. Fast mest rättvisa är det ju att testa i verkligheten.. Hursom, exemplet:

Fullt flås, 1600 lumen. Kameran ställd på stativ med bländartal 3,5 exponeringstid 1/30sek och ISO 1600.
Samma plats och samma kamerainställningar men steg två på lyset 
Fortfarande samma plats och samma kamerainställningar men nu sista steget (steg 3) på lyset. Det går att dimma lampan också men jag tyckte det var enklast att justera mellan de tre för-inställda stegen.

Batteriet och lampan kan man enkelt montera på cykeln. Lampan kan man montera på två sätt antingen via ett klickfäste där man klickar fast lampan i ett fäste som sitter fast på styret. Eller så använder man en av de tre olika stora gummisnoddarna och spänner fast lampan på styret. Vilket var det alternativet jag valde, enkelt och snyggt precis som jag. Batteriet sätter man antingen i flaskstället eller spänner fast på ramen med kardborrebandet som sitter fast på batteriet. Underdelen av batteriet har en mjuk gummiyta och batteriets botten är rundad för att passa ett runt underrör. Det passade också mycket bra på ett platt/fyrkantigt underrör som jag har på Ninern. Men jag valde ändå att sätta den in flaskstället bara för att vara säker.




Bak på lampan sitter justeringsknappen där de tre fasta lägena är på vänstra pilen och dimmern samt strobe-funktionen finns att tillgå på den högra. Finurligt nog skiftar knappen även färg beroende på hur mycket batteri som är kvar.

Fakta:

  • Equipped with 4 x Cree XP-G R5s
  • 4 mini reflector cups for throw and beam pattern performance
  • Theoretical Lumens: 1600LM
  • Estimated Nominal Lumens: Approximately 1160 consistent lumens
  • Lux @ 1 meter: 7125 lux
  • Amp draw: 1.93A
  • Body material: 6061-T6 Aluminum alloy
  • Anodised Black
  • Light Unit Colour: Anodised Black with red anodised heat dissipation ring
  • 2 Switch design. Switch A - Stepless Dimming 0-100%. Auto stepless search mode. Click to lock in brightness setting. Hold 3 seconds to begin stepless mode again.
  • Switch B - Cycle throough Fast Strobe>Slow Strobe>2 second delay Strobe>SOS > Off
  • Xeccon 6 x 18650 6600mAh Li-ion battery
  • Xeccon 8.4V 1A charger
  • Charging Voltage: 8.4V-8.5V
  • Nominal Working Voltage: 7.2V
  • Waterproof unit
  • Dimensions: TBA
  • Runtime approximately 3 hours 45 mins
  • 1 meter extension cable included
  • Xeccon Manufacturer's warranty 12 months on light unit. 6 months on battery
  • Xeccon Lifetime Service



  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar