tisdag 10 november 2009

Mitt upplägg inför 2010

Okej, som ni väntat. Nu ska jag försöka förklara mitt upplägg, eller jag tankarna som ger mitt upplägg snarare, inför och för 2010.

Jag drar det från början. Då jag bor i Falun och även har studerat vid Högskolan här på Idrottstränarprogrammet, och ingick i idrottsakademin; Cykel. Så har jag fått och gjort en hel del tester och varit med i massor med olika studier. Från hur koffein påverkar prestationsförmågan och nu senast vilken träningsmetod som ger maximal utdelning. I den senare så togs det 4 st biopsiprover från lårmuskeln.

Jag har inte alla fakta än men jag hoppas på att Jens Westergren kan skicka lite mumsiga siffror från biopsiproverna för mig att publicera här. Det vore väl ett roligt komplement till denna text?

I alla de testerna som jag varit med i så har det funnits tecken på att jag besitter en del ganska snabba muskelfibrer. Snabba fibrer ger muskler som snabbt kan producera mycket kraft under kort tid, och som också har lätt att ackumulera/uppsamla mjölksyra. Vid ett test nådde jag exempelvis upp till runt 21mmol laktat. Vilket är ganska högt, ni som testat er vet. Vid höga nivåer av laktat så förhindras muskelarbetet för att Ph-värdet blir för lågt, typ mer än så är att gå för långt i denna text.

Det jag kommit fram till är således att jag bör fokusera på att träna upp mina musklers uthållighet. En lång utläggning om en liten fråga kan tyckas (speciellt när det tagit tre dagar) men det var värt att förklara. I och med att jag lätt drar på mig mycket mjölksyra så vore det ju bra om jag höll mig borta från det. Men om jag mot förmodan skulle behöva spurta mitt i en tävling. Eller kanske starten, vilket jag aldrig gör... Så är ett par uthålliga muskler ganska bra att ha.

Så med den utvärderingen av mig själv har jag dragit upp ett träningsschema, som jag kommer att visa er ganska snart. Men först så tänkte jag ge er en överblick.

Fram till Finnmarksturen så tävlade jag på bra. Tyvärr tajmade jag in min första förkylning sedan hösten 2009 efter detta och missade tyvärr Bockstensturen. Jag var sjuk i två veckor och började direkt efter det att förbereda mig inför cross-säsongen. Vilket kanske inte var så smart. Med facit i hand skulle jag tagit en längre vila här.

Men cupen rullade igång och jag med den. Det har gått ganska bra och jag har haft skoj i alla fall. Mitt under cupen så slog det mig att jag kanske måste vila när crossandet är slut då jag inte haft en riktig vila. Så jag bestämde att efter Lidköpings tävling så skulle jag vila i minst två veckor. Jag satte ett startdatum på vinterträningen till den 23 november men jag får ingen panik om jag inte är igång då.

Meningen med min vila är att jag inte alls ska tänka på träning. Om jag ger mig ut på cykeln ska det vara för att jag är sugen på att sladda lite eller liknande. Eller för att röra på mig. Fokus ligger alltså på att göra det jag vill och inte ha dåligt samvete för att jag varit inne hela dagen och kollat på tv. Nu missade jag ju min avslutning i Lidköping men det gör mig inte mycket, inte heller det faktum att jag kollat mer på tv idag än jag någonsin gjort sedan jag gick i gymnasiet.

Viloperioden har börjat. Vilket är lite nytt för mig, då det är länge sedan jag tillät mig själv att vila helt från allt. Men tittar jag tillbaka så har vilan varit bra för mig. Och en sen viloperiod passar bra för jag ska inte köra fort förrän 6 månader efter att vinterträningen börjat. Ett lagom tidsavstånd för att trimma kroppen på.

När vilan slutar kommer jag smyga igång med en till två veckors cykelträning där jag fokuserar mig på mängd. Inte så mycket att jag väggar efter varje pass. Utan lagom för att vänja kroppen igen. Jag kommer också att tillbringa en hel del tid på Vibes för att få upp en struktur. Under vilan kommer jag även att vara på Vibes, men bara för att det är så skönt med massagen och tänjningen efter. Ligger isen och är åkbar vid detta tillfälle så kommer jag åka en hel del skridskor. Intervaller lägger jag in i mängdpassen.

När jag börjar känna mig redo i kroppen så kommer jag börja mitt schema. Ett schema som riktar in sig lite mer på uthållighet än tidigare. I alla fall mer långa intervaller. För med facit i hand så fick jag min bästa säsong efter två års vinterslitande innehållandes en hel del 20 minuters intervaller. Efter det ändrade jag på planen för att utvecklas mer. Men med lite skador och en hel del frustration så tappade jag tråden. Så nu är jag tillbaka och hoppas på att lite gammal träning ska göra susen.

Schemat är inritat i 3 veckors faser som följer; Vilovecka, Medelvecka, Hårdvecka. Jag har även skrivit upp i vilken dagsordning de olika träningarna ska göras. Det är dock inte meningen att jag ska följa schemat slaviskt. Fungerar det inte med ev. jobb så kommer veckorna se olika ut. Att köra distans på 5-6 timmar efter en hård 8-timmars dag är inte alls så smart. Och all min träning SKA genomföras på planerad intensitet och i rätt mängd. Är jag för trött så tänker jag inte heller tvinga mig bara för att det står på schemat. Då ändrar jag om till något jag orkar med istället. Eller så vilar jag.

Vinterträningen kommer att hålla i till Mars månad. I vilken jag kommer att lägga in mer tävlingslik träning. Både till intensitet och teknik sett. Hur jag gör detta får vi se i Mars. Ligger snön fortfarande djup så körs intervallerna inomhus. Teknikträningen hoppas jag kunna få ute på endurospåren och detta körandes på 2010 års tävlingscykel. Finns det barmark så blir det träningstävlingar för både intensitet och teknik. Hur det än går kommer jag lägga extra vikt och tid på vissa tekniska aspekter som jag vill förbättra.

Hela planen har uppkommit genom en analys av tidigare träning och tester. Men också genom att jag har satt upp mål för 2010. Som ni ser i början av texten så är ett av målen att förbättra min muskulära uthållighet. Men den Anaerobiska uthålliheten är minst lika viktig och kommer även den att få en central roll i träningen. Några andra mål är:
*Förbättra mig vid långa klättringar
*Lära mig ligga närmare på rulle i höga hastigheter i terräng
*Förbättra tekniken på cykeln så som kurvteknik och bättre kontroll (träna hopp tex)

Det finns även ett par prestationsmål:
*Klara 2 hela 20 minuters intervaller över 300 w i januari, 310 w i februari och 320 w i mars.
*Sätta ett personligt rekord med minst 10 sekunder uppför "serparna" innan Långa Billingeracet.
Det ska även till ett mål för 4*4 minutersintervaller, men där har jag ännu inga referenser att gå på. Målet på 20 min. intervallerna kan även ändras beroende på utgångspunkt.

Självklart finns det även ett par huvudmål för säsongen och de mer specifikt på tävlingsprestationer. Exakt vad dessa mål är håller jag dock för mig själv. Men jag kan säga att fokus för min del kommer att ligga på Långloppscupen och även CX-cupen.

Nästa träningsinlägg kommer att behandla mitt schema och även svar på frågor. Så ställ dem!

9 kommentarer:

  1. 21mmol är grejer det! :)

    Har funderat en del kring tröskelintervaller på senaste tiden och tänkte passa på att fråga gällande just längden per intervall. Jag är van med 20 minutrarna, men tror/vet du om man har någon större fysiologisk fördel av att köra 20 minuters intervaller kontra 10 minuter? Om vi utgår ifrån att man ligger på samma watt i båda fallen.

    2x20 vs. 4x10 exempelvis.

    Antar att det även är en fråga om vad man gillar bäst och vad som fungerat tidigare.

    SvaraRadera
  2. Tillägg: När jag kör 20 minutare vänder jag och kör andra intervallen ganska per omgående, hur ser det ut för dig? Samt att i 10 minutrarna ingår 5 min vila mellan varje intervall utifrån frågeställningen.

    Där har du lite morgonmummel från mig! :)

    SvaraRadera
  3. Jesper!

    Det spelar en viss roll hur intensivt du kör likväl. även om det är samma watt så spelar din intensitet större roll, dvs % av max eller relation til tröskeln.
    ACE

    SvaraRadera
  4. Ja du Jesper. Det låter som att du ligger på en högre intensitet på 10minutersintervallerna då du vilar längre. Men vad vet jag.

    Jag brukar ha ca 3 minuters vila mellan mina 20minuters. Det viktigaste är som ACE säger, att intensiteten är konstant och rätt i relation till tröskel. Jag kör mina intervaller precis under och ibland på tröskel (dagsform spelar in). Ju mer tränad jag blir desto mindre behöver jag vila. En gång körde jag 60minuter rätt av.

    Det kan dock vara bra att börja med kortare intervaller för att sedan öka längden. Det hela handlar ju om muskulär uthållighet. Och målet är att musklerna skall orka längre på samma intensitet. Börja med 4x10 gå sedan upp till 15min osv.
    Själv brukar jag börja med 4x15min för att sedan hamna på 2x30min intervaller i slutet av vinterträningen och på de hårda veckorna så kör jag ibland 3 repetitioner. Allt handlar om att träna musklernas uthållighet som sagt.

    SvaraRadera
  5. Jag har nästan uteslutande kört 20'or vid tröskel eller strax under tröskel. 10'orna är ett nytt begrepp för mig.

    Var mest nyfiken på hur ni med mer rutin tränar och tänker och det fick jag svar på. Har hört att vissa kör 10'or en bit över tröskel med 5 min vila mellan och funderat kring "fördelarna" med det.

    Men det är väl som du säger också, inte bara stirra sig blind på längden av intervallerna utan sätta dem i perspektiv utifrån vart du är i säsongen, din träningsbakgrund m.m.

    Alltid intressant att läsa hur andra tänker och tränar, kul att du delar med dig!

    SvaraRadera
  6. Du missar väl inte hockeyn på lördagar kl 9 med start 21:a september(?)

    SvaraRadera
  7. Jesper: Ja de kanske kör någon form av högintensiv intervaller med mening att stressa de lokala kapaciteterna (hjärta/lungor). Men då kan man lika gärna köra 4or och fläska på ordentligt. Ett kort svar på en komplex fråga. Ställ gärna fler frågor om du/ni vill veta mer eller inte förstår.

    Bleckur: Nej för tusan! Har redan lagt in det i schemat, passar skit fint för mig som högintensiva intervaller. Det är svårt att stressa hjärtat lika hårt och länge på cykeln. Men 21 september? Är du säker på att du inte menar 21 november? Jag är på i vilket fall. Uterinken?

    SvaraRadera
  8. Det gäller å vara ute i god tid ;). Nej, givetvis menade jag 21:a november. /Bleckur

    SvaraRadera